poniedziałek, 31 marca 2014

Klauzule niedozwolone - najczęstsze pytania

Ponieważ handel internetowy jest coraz popularniejszy, coraz więcej Polaków kupuje przez internet i całą branża e-commerce bardzo dynamicznie rośnie, to coraz bardziej istotne są również tematy dotyczące prawa w handlu internetowym. Jednym z takich stale powracających motywów, jest sprawa "niedozwolonych postanowień umownych" w regulaminach sklepów, ponieważ te klauzule niedozwolone wciąż dosyć często się pojawiają.
Postanowiliśmy nieco usystematyzować informacje na ich temat. Przygotowaliśmy dla was małe Q&A, które znajdziecie poniżej. Oto kilka najczęściej pojawiających się pytań odnośnie niedozwolonych klauzul umownych UOKIK.
1. Zawarłem umowę z bankiem i myślę że jeden z jej punktów jest klauzulą abuzywną. Co mogę w takiej sytuacji zrobić?
Możesz samodzielnie wystąpić do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z powództwem o uznanie tego punktu za klauzulę niedozwoloną.
2. Zawarłem umowę w której pewne punkty sformułowane są niejasno – czy mogę zinterpretować je na moją korzyść?
Tak, prawo mówi, że sprzedawca ma obowiązek jasnego i klarownego sformułowania regulaminu a punkty niejasne interpretuje się na korzyść konsumenta. Oczywiście sprawa może skończyć się w sądzie – ale sędzia powinien wziąć ten zapis pod uwagę.
3. Jak mogę znaleźć listę tych wszystkich niedozwolonych postanowień
Rejestr klauzul niedozwolonych jest prowadzony przez Prezesa UOKIK i jest on dostępny na jego stronie internetowej.

To tylko kilka wybranych punktów, a znacznie szerszą listę pytań i odpowiedzi możecie znaleźć na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (wraz z listą klauzul).  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz