czwartek, 27 marca 2014

Prawo w turystyce: klauzule niedozwolone w umowach o usługi turystyczne (autor - Agata Kosińska) - recenzja

W branży turystycznej konsumenci są generalnie rzecz biorąc, bardzo słabo chronieni, w porównaniu do innych branż. Specyfika tego rynku sprawia, że często są traktowani nieuczciwie – i nie bardzo mają możliwości się przed tym bronić (trudno podjąć działania będąc akurat na wakacjach w obcym kraju, gdzie nie działają żadne polskie instytucje, a jedynym zorganizowanym podmiotem jest właśnie nieuczciwa firma turystyczna..).
Faktem jest więc, że w postanowieniach umownych stosowanych w tej branży między firmami turystycznymi a ich klientami, często można znaleźć klauzule abuzywne - i w ostatnich latach przybywa ich coraz więcej. Narażają one klientów na pozorną (bo wynikającą z nieświadomości rzeczywistych przepisów prawa) konieczność znoszenia nieodpowiedniego traktowania przez biuro podróży , co często oznacza również straty finansowe.
Oczywiście rozumiemy, że biura podróży również muszą jakoś zabezpieczać swoje interesy. Prawo w turystyce jest bardzo skomplikowane, znacznie bardziej niż w wielu innych obszarach życia. A firmy te działają często w warunkach na skrzyżowaniu systemów prawnych kilku krajów, więc tym bardziej są to trudne sytuacje. Ale jednak to zabezpieczanie nie może się dziać kosztem im klientów. Dlatego bardzo dobrze, że ta pozycja została napisana.  
Książka Agaty Kosińskiej analizuje treść faktycznych klauzul niedozwolonych stosowanych przez biura podróży w ich umowach z klientami. Pod tym względem jest to bardzo przydatna lektura zarówno dla prawników którzy mieliby reprezentować pokrzywdzonego klienta w sądzie, jak i dla samych konsumentów, którzy mogą przyjrzeć się umowie z biurem podróży, którą podpisali lub mają podpisać.

Chociaż ogólnie rzecz biorąc, to prawo w turystyce jest bardzo skomplikowaną dziedziną, to ta pozycja dobrze naświetla jej bardzo konkretny aspekt – i to już jest bardzo przydatne.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz