piątek, 28 marca 2014

Wprowadzenie do klauzul abuzywnych

Dzisiaj pora na wstępne zapoznanie się z tematem klauzul niedozwolonych UOKIK. Zobaczmy z czym to się je. Potem zastanowimy się jakie to wszystko ma skutki dla nas, jako właścicieli sklepów internetowych.

Klauzule niedozwolone to takie zapisy w regulaminie lub umowie, które spełniają kilka warunków jednocześnie. 

Klauzula abuzywna:
- rażąco narusza interesy konsumenta
- jest sprzeczna z dobrymi obyczajami
- nie była indywidualnie uzgadniania z konsumentem (czyli wchodzą to wszystkie sytuacje, gdy sprzedawca posługuje się wzorem umowy, a klient go podpisuje).

Jak pokazuje praktyka w regulaminach sklepów internetowych takich klauzul jest naprawdę wiele. Część z nich nie została umieszczona w złej wierze, a po prostu w wyniku nieświadomości – ale to nie zmienia faktów, że są one niekorzystne dla konsumenta i zakazane.
Te i wiele innych punktów są omówione w art. 3853 Kodeksu cywilnego. Warto tam zajrzeć, by mieć przynajmniej podstawowe rozeznanie co wolno a czego nam nie wolno. 

Przykłady zapisów, które kwalifikują się jako abuzywne, to na na przykład punkty w regulaminie sklepu mówiące o tym, że:
- konsument jest zobowiązany do zapłaty za źle wykonaną usługę
- konsument nie ma możliwości odstąpienia od umowy w przypadku podwyższenia ceny przez sprzedawcę usługi abonamentowej
- sprzedawca może wprowadzać zmiany w umowie bez zgody konsumenta
- tylko sprzedawca ma możliwość odstąpienia od umowy.

Warto przejrzeć regulamin swego sklepu i sprawdzić czy wszystko na pewno jest w nim zgodne z prawem i uczciwe wobec konsumenta. W przeciwnym przypadku może nasz czekać przykra niespodzianka - kary za te klauzule są wysokie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz